Czego trzeba unikać, aby chronić kręgosłup

Przepuklina krążków międzykręgowych, ich wypukłość (stan ten poprzedza przepuklinę), a także zaostrzenie osteochondrozy - wszystkie te choroby są w dużej mierze spowodowane sposobem poruszania się człowieka. Niestety wiele ruchów jest toksycznych dla kręgosłupa. To nie tylko przenoszenie dużych ciężarów, ale także wiele prostych czynności i pozycji, które obciążają dyski znajdujące się między kręgami.

Takie ruchy i postawy są tak powszechne, że nawet nie myślimy o ich niebezpieczeństwie. Jak prawidłowo się poruszać, aby zachować zdrowy kręgosłup, mówi neurolog, kręgowiec i specjalista terapii manualnej, profesor Uniwersytetu Rzymskiego Sapienza Jalal Saidbegov:

- Najpowszechniejsza pozycja, kiedy siedzisz, pochylając się nad smartfonem w dłoniach, jest jedną z najbardziej szkodliwych dla kręgosłupa. Stale widzimy ludzi na tym stanowisku - w biurach, w transporcie, wszędzie. A to jest bardzo złe. Czemu?

Faktem jest, że obciążenie krążków międzykręgowych lędźwiowych w tej pozycji jest ogromne. Zostało to udowodnione w latach 60. XX wieku przez słynnego szwedzkiego ortopedę Alfa Nahemsona. Przeprowadził eksperymenty, aby zmierzyć ciśnienie wewnątrz krążków międzykręgowych i wykazał, że różni się ono znacznie w zależności od postawy osoby. Jeżeli ciśnienie wewnątrz krążka osoby stojącej przyjmuje się jako 100%, to w pozycji leżącej zmniejsza się czterokrotnie i wynosi 25%.

U osoby siedzącej na krześle z wyprostowanymi plecami ciśnienie to wzrasta o półtora raza, osiągając 150%. Jeśli stoisz, lekko zgięty w dolnej części pleców, ciśnienie wzrasta jeszcze bardziej i osiąga 170%. Ale co najgorsze, zwłaszcza w przypadku ostatnich dysków lędźwiowych, kiedy osoba siedzi na krześle, pochylona w dolnej części pleców. Czyli dokładnie w takiej pozie, o której mówiłem na początku.

Jednocześnie ciśnienie wewnątrz tarcz zbliża się do 200%. A jeśli często tak siedzisz, możesz zarobić na poważne problemy z kręgosłupem lędźwiowym. Najkorzystniej jest siedzieć odchylony do tyłu, oparty o oparcie krzesła i nie pozostawiając pustej przestrzeni między dolną częścią pleców a dolną częścią oparcia krzesła.

Okolica lędźwiowa jest najbardziej wrażliwa ❗

Oczywiście jedną z głównych przyczyn zaostrzenia osteochondrozy, powstawania przepuklin krążków międzykręgowych, zwłaszcza w okolicy lędźwiowo-krzyżowej, jest niewłaściwe podnoszenie i przenoszenie ciężarów. Dlatego konieczne jest jak najmniejsze obciążenie kręgosłupa, a przede wszystkim okolicy lędźwiowej - jest on najbardziej narażony ze względu na specyfikę budowy anatomicznej i fizjologicznej.

Nawet niewielkie środki na pierwszy rzut oka mogą radykalnie zmniejszyć częstość osteochondrozy i przepuklin międzykręgowych. Jest to dobrze znane z doświadczenia medycyny profesjonalnej. Na przykład w cementowniach, w których pracownicy muszą ładować worki o wadze 50 kg, choroby kręgosłupa są bardzo powszechne. Ale w tych przedsiębiorstwach, w których słuchają rad lekarzy specjalistów medycyny pracy, ich częstość występowania jest znacznie ograniczona. Wymaga to tylko dwóch środków.

Im bliżej ciała znajduje się ciężar, tym lepiej.❗

Istnieje kilka podstawowych zasad dotyczących noszenia ciężarów.

Najpierw staraj się trzymać je jak najbliżej ciała lub klatki piersiowej. Możesz je również nosić na ramieniu. Po drugie, postaraj się rozłożyć ciężar tak, aby nosić ładunek równomiernie w obu rękach. Po trzecie, unikaj pozycji, w której tułów jest zgięty w dolnej części pleców. Pamiętaj, że jeśli podnosisz ciężar w tej pozycji, a nawet szarpnięciem, to jest to najczęstsza przyczyna ostrego bólu krzyża.

Po czwarte, dyski lędźwiowe są poddawane jeszcze większemu naprężeniu podczas przenoszenia ładunku, wykonując ruch obrotowy w okolicy lędźwiowej. Szczególnie niebezpieczne jest pozostawanie w zgiętej pozycji bez rozluźniania dolnej części pleców. Bardziej poprawne jest, aby to zrobić, zginając kolana tak mocno, jak to możliwe i prostując tułów, szczególnie w okolicy lędźwiowej, i wykonując zwrot całym ciałem, a nie kręgosłupem lędźwiowym.

Nie zginaj się na pół ❗

Dotyczy to nie tylko przenoszenia worków czy innych ciężkich ładunków. W ten sam sposób musisz się poruszać, gdy matka podnosi małe dziecko, i we wszystkich innych przypadkach, gdy waga nie jest nawet bardzo duża. Takie zgięcie ciała i ogólnie skręcenie kręgosłupa lędźwiowego jest potencjalnie niebezpieczne dla kręgosłupa. Nawet podnosząc przedmioty z podłogi, nie musisz się zginać na pół.

Zamiast przechylać, musisz zgiąć stawy kolanowe, pożądane jest, aby jedna stopa znajdowała się nieco przed drugą. Noga z przodu powinna całkowicie spoczywać na podłodze, a ta z tyłu opiera się tylko na palcach, pięta jest lekko uniesiona. Jednocześnie dobrze jest też oprzeć jedną rękę o oparcie krzesła, krawędź stołu czy inne meble.

Jak nosić torbę ❗

Wiele osób nosi torbę z długim paskiem na ramieniu. To nie jest właściwe. Aby obciążenie kręgosłupa było bardziej równomierne, pas należy przerzucić przez głowę tak, aby znajdował się na przeciwległym ramieniu. Dotyczy to zarówno kobiet z małymi torebkami, jak i mężczyzn. Ostatnio na całym świecie modne stało się noszenie plecaków, dobrze, jeśli obciążenie jest równomiernie rozłożone na całym kręgosłupie. Ale niektórzy noszą plecak tylko na jednym ramieniu, to jest złe. Należy go całkowicie założyć, tak aby znajdował się z tyłu w okolicy klatki piersiowej.

Jeśli musisz nosić dużo rzeczy, nie musisz wkładać ich wszystkich do jednej dużej i ciężkiej torby, lepiej rozłożyć je mniej więcej na pół i nosić w dwóch rękach na raz, tak aby obciążenie kręgosłupa było wyrównane. W takich przypadkach jeszcze lepiej jest użyć walizki na kółkach lub torby na kółkach.

Bądź zdrowy i młody z Nuga Best ❤️


Nuga Best

Ciągle prowadzimy badania, aby być odpowiedzią na najnowsze tendencje oraz potrzeby Klientów, pozostając na bieżąco z ciągle zmieniającą się branżą urządzeń medycznych.

Nuga Best Polska

W poszukiwaniu google optymalizacja strony seo-web.com.pl